29.07.2020, 10:33

Can, canan ve kurban

Kurban denince neden insanların akına hep bir hayvanın kesilmesi olgusu gelir?.. 
Doğrusunu isterseniz bunu tam olarak anlayabildiğimi söyleyemem. 
Kurban denince, her nedense benim aklıma, imanın dünya hayatına galebesi, teslimiyetin heva ve hevesi “teslim” alması ve insan idrakini zorlayan, imanın mücessemleşerek nurdan bir heykele dönüştüğü kutlu bir hadise gelir. 
Malum; Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’in her türlü şeytani vesveseye rağmen teslimiyet bayrağını iman kalesinin burçlarına dikip, bir insanın vazgeçebileceği en son şeyi yani “can”ı Yaradan’ın emrine sunmasıyla başlayan o fevkalade hadise... İşte bu, her bayramda o kutlu hadisenin yad edilmesi sadedindeki kurban ibadeti; aklı gözüne inmiş ve imanın deruni buutunu yitirmiş zavallılar tarafından, ne yazık ki saçma sapan bir takım spekülasyonların malzemesi yapılarak, denaet adına özgün örneklerin konusu olmuştur. 
“Zırva te’vil götürmez” hakikati mucibince, bu zavallılar hakkında bir şeyler söylemeyi gereksiz görüyorum. Bununla birlikte ben, bu yazıda, kurbanın içtimai hayattaki yansımalarından veya mü’minler arasındaki muaveneti pekiştiren yönünden yahut yukarıda değindiğim imanın, gözlere sokulurcasına müşahhaslaşması vakıasından söz etmek yerine, bu meselenin benim zihnimde tedai ettirdiği iki ayrı hususa değinmek istiyorum.

Birinci husus: Hz. İbrahim’in oğlu İsmail’i Rabb’ine adak olarak kurban etme vaadiyle başlayan ve cenabı Hakk’ın ona bu vaadini hatırlatması vesilesiyle oluşan çağrışımdır ki bu tedai, benim zihin dünyamda insanın kâinatın bir hülasası hükmünde olduğu hakikatini fark etmekle sonuçlandı. İnsanın nasıl harikulade bir mazhariyete muhatap olduğu yönündeki tefekkür ameliyesi, beni en sonunda taş, toprak, bitki ve hayvan olarak yaratılmayıp ta insan olarak var edilmiş olmanın büyük bir lütuf olduğu düşüncesinin yanında bu hakikate yaklaştırdı. Oldukça çarpıcı olduğunu düşündüğüm hakikat şöyle tecelli ediyordu. Esasen toprak yani cemadat, bitki yani nebatat ve nihayet hayvanat taifesi son tahlilde insana inkilab olunmaktaydı. Gelişmekte olan her hadise, insana dönüşme süreciydi aslında. 
Bitkiler topraktan beslenerek ondaki özü kendinde cem ediyor ve bunu, bazan doğrudan bazan da hayvanlar kanalıyla insana iletiyor ve sonuçta insanı oluşturan hücreler ve bu hücrelerin oluşturduğu cism-i insani, adeta bir bütünlüğün tecelligâhı hükmüne girerek, dünyanın kâinatın bir hülasası, insanın da dünyanın bir hülasası olduğu hakikatini gösteriyordu bana göre… Bu düşünüş biçimini merkeze koyarak kurban ibadetini değerlendirdiğimde ise karşıma, kurban edilen bir hayvanın etinden gıdalanan bir insanın bu fiille yaptığı işin, aslında toprağın özünün, bitkinin ve hayvanın insana dönüşmesi sürecinin tamamlanmasından başka bir şey yapmıyor olduğu sonucunu çıkarıyordu. Bu bütünleşme merasimi ise bütün mahlûkatın gerçek manasıyla bir bayram yapması anlamına geliyordu... Düşündüm ve bir şey daha fark ettim. Bayramdan ve kurbandan rahatsız olan tek varlık sadece şeytandı... Ha! Bir de onun avenesi...

İkinci husus: Bilirsiniz modernistler hadisten hiç hazzetmezler. Tabii Tasavvuftan da. (bazı uyanıklar “tarikat” demeyi tercih eder) İşte bu malum eşhas, anılan kavramlara kin ve gayzlarını dillendirmede bir ayetin (Kaf suresi,16) manasını tahrif etmekten de imtina etmezler. Ayette mealen şöyle buyurulur:  “And olsun ki biz insanı yarattık ve nefsinin ona neyi fısıldadığını biliriz. Biz ona şah damarından daha yakınız...” Bahsini ettiğimiz modernist kindarlar bu ayetten hareketle şöyle bir tez ileri sürerler. “Madem Allah insana şah damarından daha yakındır, öyleyse kimse kimseyi Allah’a yakınlaştıramaz. Böyle bir iddianın sahipleri şirke bulaşmış olurlar.”  İlk bakışta kulağa doğru imiş gibi gelen bu söz aslında feci bir “akılcı yanılgı” dan başka bir şey değildir. Öncelikle bu sakat bir mantıktır, çünkü: Allah’ın insana şah damarından daha yakın olması insanın da Allah’a yakın olacağı anlamına kesinlikle gelmez. Nitekim Hz. Musa da insandı Firavun da... İnsan olmaları hasebiyle Allah, her ikisine de şah damarından daha yakındır. Bu firasetsiz yaklaşım, Hz. Musa ile firavunu aynı kefeye koyar ki mantığın sakatlığı gün gibi ortadadır. Ayrıca bu ayet, bir kimsenin başka bir kimseyi Allah’a yakınlaştırıyor olmasına da mani değildir şöyle ki; Güneş, üzerinde doğduğu bütün insanlara onların derilerine nüfus edecek kadar yakındır. Ama her insan coğrafik anlamda güneşe eşit mesafede değildir. Bir insan, başka birini güneşe daha yakın bir bölgeye götürürse, onu güneşe biraz daha yakınlaştırmış olur. Tam bu noktada konumuzla ilgili olan “kurban ibadeti” bu yaklaşım sahiplerinin ne denli yanılgı içinde olduğunun kesin kanıtıdır. Bilindiği üzere Arapça “kurb” kelimesinin Türkçe karşılığı “yakın olma hali” dir. Kurban’da etimolojik olarak özel anlamıyla; Allah’a yakınlaşmayı anlatan bir kelimedir. Nitekim Hac suresinin 37. Ayetinde: “Kestiğiniz hayvanların ne etleri ne de kanları Allah’a ulaşmaz. Ancak sizin takvanızdır Allah’a ulaşan.” buyurularak bu mana pekiştirilmiştir. Bir hayvanın, insanın Allah’a yakınlaşmasındaki rolünü görüp de, eşrefi mahlûkat olan insanın böyle bir işlevinin olmayacağını iddia etmek ancak insaftan nasibi olmayanların işi olsa gerektir.

Bilmem ilginizi çekti mi? Dikkat ederseniz İslam’dan ve onun va’z ettiği ibadetlerden rahatsız olanlar ile sözüm ona Müslümanlık taslayan modernistlerin itirazları nasılda örtüşüyor. İçeriden (!) ve dışarıdan yapılan bütün bu deformasyon faaliyetlerinin akameti ise kurbana ve bayrama sımsıkı sarılmaktan geçer. 

Bu vesile ile 2 gün sonra idrak edeceğimiz kurban bayramınız mübarek olsun...   

Nihat NASIR
nihatnasir@gmail.com

    

banner27
banner33
banner25
14°
açık
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 34 69
2. Trabzonspor 34 65
3. Beşiktaş 34 62
4. Sivasspor 34 60
5. Alanyaspor 34 57
6. Galatasaray 34 56
7. Fenerbahçe 34 53
8. Gaziantep FK 34 46
9. Antalyaspor 34 45
10. Kasımpaşa 34 43
11. Göztepe 34 42
12. Gençlerbirliği 34 36
13. Konyaspor 34 36
14. Denizlispor 34 35
15. Çaykur Rizespor 34 35
16. Malatyaspor 34 32
17. Kayserispor 34 32
18. Ankaragücü 34 32
Takımlar O P
1. Hatayspor 34 66
2. Erzurumspor 34 62
3. Adana Demirspor 34 61
4. Akhisar Bld.Spor 34 57
5. Fatih Karagümrük 34 56
6. Bursaspor 34 56
7. Altay 34 54
8. Ankara Keçiörengücü 34 50
9. Menemen Belediyespor 34 44
10. Giresunspor 34 44
11. Ümraniye 34 44
12. İstanbulspor 34 40
13. Balıkesirspor 34 38
14. Altınordu 34 37
15. Boluspor 34 33
16. Osmanlıspor 34 30
17. Adanaspor 34 21
18. Eskişehirspor 34 12
Takımlar O P
1. Liverpool 38 99
2. Man City 38 81
3. M. United 38 66
4. Chelsea 38 66
5. Leicester City 38 62
6. Tottenham 38 59
7. Wolverhampton 38 59
8. Arsenal 38 56
9. Sheffield United 38 54
10. Burnley 38 54
11. Southampton 38 52
12. Everton 38 49
13. Newcastle 38 44
14. Crystal Palace 38 43
15. Brighton 38 41
16. West Ham 38 39
17. Aston Villa 38 35
18. Bournemouth 38 34
19. Watford 38 34
20. Norwich City 38 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 87
2. Barcelona 38 82
3. Atletico Madrid 38 70
4. Sevilla 38 70
5. Villarreal 38 60
6. Real Sociedad 38 56
7. Granada 38 56
8. Getafe 38 54
9. Valencia 38 53
10. Osasuna 38 52
11. Athletic Bilbao 38 51
12. Levante 38 49
13. Real Valladolid 38 42
14. Eibar 38 42
15. Real Betis 38 41
16. Deportivo Alaves 38 39
17. Celta de Vigo 38 37
18. Leganés 38 36
19. Mallorca 38 33
20. Espanyol 38 25

Gelişmelerden Haberdar Olun

@